ROCK – fire forelæsninger om rock som fænomen i det 20. og 21. århundrede
Ph.d. Henrik MarstalROCK – fire forelæsninger om rock som fænomen i det 20. og 21. århundrede v. ph.d. Henrik Marstal
4 torsdage: 30.01.; 06.02.; 20.02.; 27.02. kl. 17:30-19:15 på Alsion lok…… Deltagergebyr: 400 kr.
Med afsæt i sin bog Rock, udgivet i Tænkepauser-serien i 2024, vil rockmusiker, lektor og ph.d. Henrik Marstal dykke ned i fænomenet rock som genre, som kulturel autoritet og selvfølgelig som klingende musik. Han vil undervejs inddrage nogle af de debatter, som har kendetegnet genren siden dens fremkomst i 1950’erne og 1960’erne, og han vil også bringe sine egne professionelle erfaringer fra øvelokalet, bandbussen, pladestudiet og festivalscenen i spil.
Der vil undervejs blive suppleret med musik- og videoeksempler, ligesom relevant litteratur om rock vil blive inddraget.
30.01.:Rock – et barn af sin tid, ja, men er tiden gået?
Rock står som en af de mest dominerende og succesfulde musikgenrer siden efterkrigstiden, ikke blot i den vestlige verden, men også i andre verdensdele. Vi vil se nærmere på, hvilke forudsætninger der knytter sig til genrens opståen og udbredelse, og vi vil se nærmere på nogle af dens centrale karakteristika. Vi vil desuden diskutere rockens relevans før og nu og spørge, om rock er blevet en dinosaur, eller om den stadig peger frem, ind i fremtiden.
Der vil undervejs blive spillet en række musikeksempler.
06.02: Rock mellem det provokerende og det selvtilstrækkelige
Selvom rock er en mainstreamgenre, stod den længe i opposition til den gældende kultur og benyttede sig af provokationen som redskab til at sætte sine dagsordener igennem. Men man kan også spørge, om rocken med tiden også udviklede en særlig selvtilstrækkelighed? Måske det er en medvirkende årsag til, at rock i det 21. århundrede er blevet udsat for en del kritik, herunder kritikken af, at rock skulle være et låst værdisystem, der gjorde den til en ’bedre’ og mere ’kunstnerisk velegnet’ genre end så mange andre.
20.02.: Da guitarsoloen forsvandt
I den generiske rock har guitarsoloen traditionelt haft en enorm betydning, og den generiske rockguitarist har da også fremstået som en ækvilibrist, ofte i spændingsfeltet mellem elegance og energi. Men med punkens gennembrud ændrede normerne sig langt ind i mainstreamrocken, og guitarsoloer blev noget, der trods markante undtagelser begyndte at fylde mindre. Vi skal se på nogle af årsagerne til det, ligesom vi skal undersøge, hvordan punk i det hele taget udgjorde en demarkationslinje i rockens historie, der markerer et før og et efter.
27.02.: Det handler om at være ægte – eller gør det?
Et markant omdrejningspunkt i rockhistorien er de forestillinger om autenticitet, som er knyttet til genren såvel som til dens udøvere. Men hvad vil det sige, at rocken har benyttet sig af gennemgående stærke autenticitetsmarkører? Hvordan har genren kunnet bruge det til sin fordel, og har det på sigt givet bagslag? Det vil vi diskutere, ligesom vi vil se nærmere på, hvad det har haft af konsekvenser for synet på rock, at den er præget af en enorm dominans af hvide, mandlige udøvere.